Panduan Makan Secara Sihat
7 Tip Penyediaan Hidangan Sihat
  1. Kurangkan penggunaan minyak sapi dalam masakan dan gantikannya dengan minyak sayuran.
  2. Kurangkan kandungan gula dalam penyediaan manisan tradisi seperti laddoo dan ghee urundai. Gunakan bahan pemanis semulajadi seperti kismis, ceri atau aprikot kering.
  3. Bagi makanan bergoreng seperti papadom dan vatthal, ia boleh juga dimask tanpa minyak dalam ketuhar.
  4. Sediakan makanan dalam saiz hidangan yang kecil.
  5. Sediakan daging kambing yang telah dibuang lemak atau ayam yang telah dibuang kulit sebelum dimasak.
  6. Hidangkan buah-buahan segar sebagai pilihan bagi pencuci mulut.
  7. Kurangkan menghidang minuman manis dan pastikan air kosong disedia untk tetamu.

 

7 Tip Makan Secara Sihat
  1. Makan dalam saiz hidangan atau kuantiti yang kecil.
  2. Pilih makanan yang rendah kalori seperti idli berbanding poori.
  3. Hadkan pengambilan makanan yang bergoreng seperti muruku dan makanan manis seperti laddoo, atau ghee urundai.
  4. Utamakan air kosong dan kurangkan minuman berkarbonat dan kordial buah-buahan.
  5. Elakkan tabiat mengambil minuman beralkohol.
  6. Pilih buah-buahan sebagai pencuci mulut.
  7. Lakukan aktiviti fizikal secara berkala.